sculpturen en ruimtelijk werk
Een beeld wat zich al jaren toonde in schetsen, nu gemaakt. Het innerlijk toont, maar wat voor geest is dit?Wat betekent deze manier van in de wereld kijken? april 2023. Notenhout, houten kruk, glas in diverse soorten, rood pluizig draad, oliën en bijenwas. 124 cm hoog diameter 28 cm, glas 36 cm.
kleine sculptuur, gemaakt uit vlierbes-hout en opgesteld op een basaltblok met daarin kristallen.Dit blok is afkomstig van dijkverzwaringen die zijn uitgevoerd op de Hoeksche Waard. De kristallen in dit blokzijn prachtig. De Vlier is de boom van godin Holla, of zoals wij haar kennen: Vrouw Holle. Een aardgebonden godin, van dood en geboorte. Zij woont in de Vlierboom of in grotten. De mens is losgeraakt van de natuur, en krijgt steeds meer met de gevolgen daarvan te maken. 2021 -verkocht- 2023.
Dit beeld is gemaakt uit een oud beeld. Via het spiegeltje is er een deel te zien wat bewaard is gebleven en nu een (nieuwe) rol speelt. Het haakt in op de onmogelijkheid terug te keren naar vroeger en daar met de kennis van nu andere beslissingen te nemen... jaar: 2020 Maat:75b x 25d x 33h cm.Materiaal: Es, Douglas, spiegeltje, gouache, beits, oliën en bijenwas.
detail.
in de serie Primordium 19963 Dit beeld is van eikenhout. De knoppen (geabstraheert ) zijn eikenknoppen, blad en bloem. Lengte 100 cm x ∅ 23 cm Het komt uit een ouder beeld. Hoe dat eruit zag weet alleen ik... Een verhaal over tijd.
sculptuur in de serie 'Primordium'. 2019 H 65 cm diameter x 45cm. Een oude sculptuur maakt een ontwikkeling door. Hoe dat dat oude beeld eruit zag, weet alleen ik nog. De uitdaging in inhoud en vorm ( wat blijft er van het oude beeld, hoe vorm en de knoppen zich) ligt in het verwerken van blad-bloemknoppen van de betreffende boomsoorten. Een verhaal over tijd.
sculptuur in de serie 'Primordium'. 2019 H 67 cm diameter x 45cm. Een oude sculptuur maakt een ontwikkeling door. Hoe dat dat oude beeld eruit zag, weet alleen ik nog. De uitdaging in inhoud en vorm ( wat blijft er van het oude beeld, hoe vormen de knoppen zich) ligt in het verwerken van blad-bloemknoppen van de betreffende boomsoorten. Een verhaal over tijd.
(2019) 65 x 65 x 65 x 147h Het antropoceen, het nieuwe tijdperk. Man en vrouw~ vader/dochter,(en tegelijkertijd moeder/zoon) hip en bij de tijd, maar met vieze voeten en tenen over de rand van de afgrond.
OP de zuil zijn landkaarten aangebracht. Deze zijn beschilderd en bewerkt. Er zijn zogenaamde 'oogmigraine-'vormen op aangebracht. Een oog kan geen pijn doorgeven aan de hersenen, en gebruikt visuele mechanismen om de hersenen te laten weten dat er iets mis is. De aarde en haar atmosfeer heeft ook geen mogelijkheden om aan te geven dat ze pijn lijdt door alles wat de aarde aangedaan wordt.
overladen zijn met informatie, van iedere aard. In een wereld waar zelfs donkere materie en zwaartekracht als informatie gezien worden... 2017 afmetingen: 120 x diameter 30 cm. Berkenhout, oliën en bijenwas. Verkocht nov. 2017
in dat uur, 's nachts, in bed, als alle vragen en problemen te groot worden. 90 cm h x diameter 60 cm materiaal: berkenhout, dekbedden met overtrekken, twee banden van kussenslopen, gouache, oliën en bijenwas.
detail van de kop in de arm geklemd. de achterzijde van het hoofd is zwart verbrand.
2016 afmetingen: sculptuur: 53 x 50 x 35 cm  (hxbxd) de oude houten plaat: 6 x 52 x 130 cm (hxbxd) materiaal: essenhout, zoetwaterparels, constructiematerialen, olieën en bijenwas, beuken plaat, verweerde beits opmerking: umbilicus tears, wil zoveel zeggen als tranen uit de navel. Subtitel: the grief of Narcissus.
2015 afmetingen: lengte van de houten delen: 70 cm, diamter 15 cm, hoogte is variabel materialen: essenhout, spiegels op maat gemaakt, medisch verband en klemmen, metalen kettingen, verbindingsstaaf in metaal ( 2x) oliën en bijenwas opmerking: het beeld vraagt naar de mentale gesteldheid van de toeschouwer. Tijdens het festival: ' MontagnArte' in Cutigliano Italië,  2015 is dit werk, samen met het beeld ' Follia luce nel buio' in de prijzen gevallen.
De houtsnippers die tijdens het beeldhouwen ontstaan, inspireerden Hanneke Piederiet tot het vervaardigen van het kleedje.Haar geduldige monnikenwerk met het kwetsbare draad,de kleine kraaltjes en het ruwe hout hebben een teer en tegelijkertijd robuust beeld opgeleverd. Door op elkaar te reageren is deze presentatie tot stand gekomen. afmetingen: 120 x 200 x 200 cm materialen: merantimultiplex, essen houtsnippers, rood borduurgaren en transparante kraaltjes, montagematerialen.