top of page
Foto van schrijverIngrid van den Oord

Bijgewerkt op: 28 okt 2021


ik dacht; ik gooi hem er meteen maar in! En je ziet het goed,

we gaan mijn nieuwe dichtbundel presenteren! Eindelijk! Terwijl de laatste afspraken gemaakt worden, met de drukker, met fantastische mensen die komen optreden, met de locatie, met van alles wat er nog meer bij komt kijken…wil ik je bij deze de kans geven om kaarten te reserveren.

Maak er gebruik van! We kunnen namelijk een max aantal mensen ontvangen in een hele bijzondere locatie. Toegang is gratis.

De bundel wordt op deze avond voor een speciale prijs verkocht.


De presentatie is in handen van Michelle Blom. De singer-songwriter Damian Petrus treed op. Net als de sopraan Mariët Kaasschieter samen met Lennie Vis op piano... En wat denk je van de locatie: de spiksplinternieuwe Gallery Griend, in Oud-Beijerland, van Vincent en Joyce van de Griend?! Wil je hierbij zijn?

Reserveer dan je plaats op: info@ingridvandenoord.nl ( geef ook aan met hoeveel je komt aub.) Na aanmelding krijg je een bewijs van reserveren.

Ik zie er enorm naar uit deze bundel uit te brengen, de combinatie met muziek te maken, het samenzijn… Door omstandigheden, ons allen bekend, is deze publicatie een jaar opgeschoven.Ik ben er aan toe, ben jij nieuwsgierig?

En we gaan daarna verder met muziek, poëzie en theater…want op 27 november 2021 is een festivalavond georganiseerd door het Bram Roza-festival. En ook daar treed ik op.

Ik breng een mix met gedichten uit de bundel ZOET & ZILT en werk uit mijn nieuwe bundel VANG DE DERDE. Ook mijn voorgangers ‘dichter van de Hoeksche Waard’ komen, én mijn opvolger, én… afijn...zie: https://bramrozafestival.nl

Op 31 oktober 2021 sluit de tentoonstelling DRIE STROOOMEN. Je hebt dus nog even de kans om te gaan kijken. Er is veel bezoek geweest en de reacties zijn positief, dus laat je verleiden om te gaan.Op een bijzondere manier is deze tentoonstelling actueel.




Er zit nog meer in de koker, maar dat is allemaal pril...

Dus op die eieren gaan we nog even broeden.




Ik hoop je te zien op 13 november,

en anders op een andere gelegenheid!


groet

Ingrid


7 weergaven0 opmerkingen
Foto van schrijverIngrid van den Oord

Bijgewerkt op: 27 jul 2021

De tentoonstelling is open! We hebben er met plezier aan gewerkt, en menen dat het er goed uit ziet. Ook de installatie is interessant en mooi!


overzicht van de tentoonstelling

Het is een vreemd gevoel dat deze expositie ineens zo urgent en actueel is geworden. De aanleiding voor deze tentoonstelling is de herdenking van de watersnoodramp ‘sint Elizabethsvloed’ van 1421. Toen werd de Hoeksche Waard gevormd zoals het nu is.

Maar we hebben ondertussen met een actuele watersnoodramp te maken. Deze speelt zich af in Duitsland, België, Luxemburg en Limburg. Niet de zee is de hoofdrolspeler, maar de hoeveelheid regen die er in korte tijd is gevallen. Het regende er al een poos, en dat regengebied ontwikkelde zich tot een ‘koudeput’, een lagedrukgebied waaruit het enorm blijft regenen. Al dat water vormde vloedgolven, spoelden hele dorpen en gebieden weg. De ravage is enorm, er zijn vele mensen overleden en er worden nog mensen vermist.

De discussie is nu, of het een uiting van de klimaatverandering is, of pech. Wat men wel aan kan tonen is dat stromingen in de atmosfeer dusdanig verandert zijn, dat we in verschillende gebieden met extreme hitte (en bosbranden) te maken hebben, en in andere gebieden wegspoelen. De extremen vallen op.


Overzicht van de tentoonstelling.



Mijn werk ‘falling into the antropoceen, rcp 8,5 ?’ en het nieuwste werk ‘wee ons, hoor toch vrouw Holle’ gaan over deze discussie, of het nog steeds vijf voor twaalf is, of kwart voor één…wat klimaatveranderingen betreft en onze rol hierin.

‘falling into the antropoceen, rcp 8,5 ?



'Wee ons, hoor toch vrouw Holle’



Maar in de tentoonstelling worden ook andere aspecten van Water aangeraakt. In poëzie, in schilderijen, sculpturen in hout, lino’s, lijkwaden, keramiek, samengesteld werk én natuurlijk in onze installatie. Er is mooi werk te zien.


Wees welkom en laat je vervoeren in deze indrukwekkende tentoonstelling! Voor informatie-openingstijden:


Zou je belangstelling hebben voor een rondleiding, neem contact op via het formulier op deze site. Kosten zijn de entree-prijs.


10 weergaven0 opmerkingen


Om maar met het laatste te beginnen...op 3 juli jongstleden heb ik samen met bassist-gitarist Tymen van der Wijk, een nieuw gedicht ten gehore gebracht tijdens een herdenking in de kerk van Heinenoord. Dat was ter gelegenheid van het uitbrengen van het boekje: ‘De tien van Moeder’ over de achtergronden van de tien gevangenen die in 1945 aan de Provincialeweg N217 zijn geëxecuteerd. Op deze precieze locatie aan de N217 staat het monument ‘Moeder’.

Een van de geëxecuteerden heeft volgens een toevallige getuige heel hard ‘moeder’ geroepen voordat hij viel… Deze tien mannen hadden geen verbinding met de Hoeksche Waard, zij waren uit wraak en lukraak uitgekozen. Zij zaten gevangen in het ‘Oranjehotel’ in Scheveningen, wegens activiteiten in het verzet bijvoorbeeld. Er is goed onderzoek gedaan naar deze tien mannen, en zij hebben nu allen een gezicht gekregen. Het boekje is mooi opgezet, en te koop in Museum Hoeksche Waard.



Het gedicht:



DE TIEN VAN HEINENOORD


hoe

MITKOMMEN!

als een kapmes

harten vol vaderlandsliefde

al verscheurd door verraad

verder in stukken sloeg

moeder…

hoe

sleutels rinkelden op ritme

van stampende laarzen

het kleine Poortje ontsloten

voor jou geen nieuwe dag

moeder …

hoe

allen koud gebutst

in commando op een rij

angst en bloed vermengen

met zwarte grond

van onbekend terrein


MOEDER!


in wraak verspild





 

Graag wil ik je herinneren aan de tentoonstelling waaraan ik deelneem!

Vanaf zaterdag 24 juli t/m 31 oktober in het museum Hoeksche Waard. De expositie

‘Drie Strooomen’ .


Bij deze een preview: een nieuwe sculptuur die er ook te zien zal zijn.


titel: Wee ons, hoor toch vrouw Holle

materialen: Vlierhout, basaltblok uit dijkverzwaring Hoeksche Waard, (waarin kristallen) schapenwol, zelfdrogende klei, montagemateriaal.

afmetingen: 30 x 24 x 54 cm(hoog)

omschrijving: De Vlier is van oudsher een bezielde boom. De boom is van godin Holla, godin van dood en geboorte. Ze woont in grotten of in vlierbomen en is aardgebonden.Wij kennen haar als vrouw Holle.

We zouden haar nog wel eens hard nodig kunnen hebben. De mens is de verbinding met de natuur kwijt, en moeten nu omgaan met de gevolgen daarvan.




De tentoonstelling : DRIE STROOOMEN.

24 juli t/m 31 oktober Museum Hoeksche Waard.

Dis Groenhoff, Gerard Bogaerds en Ingrid van den Oord.

Persbericht ( door Michelle Blom)



Drie Hoeksche Waardse kunstenaars stromen met hun werk ineen. Drie verschillende achtergronden, drie verschillende kijkwijzen. Zie de verschillen, voel de raakvlakken, ‘Drie Strooomen’. Een installatie ter herinnering aan de Sint Elisabethsvloed in 1421, Museum Hoeksche Waard, Heinenoord. De conceptuele benadering en introverte aard van beeldend kunstenaar Ingrid van den Oord (1967) levert bijzonder werk op. Terwijl zij aan het werk is richt Ingrid zich op de vraag hoe mensen zich tot elkaar en de snel veranderende maatschappij verhouden, en woelt zij in de tijdgeest. Hoe gaan mensen om met het voortsnellen van tijd, revoluties, digitalisering en sociale verschuivingen, en met invloed van toepassingen voortkomend uit wetenschap en onderzoek? Ingrid werkt veel in hout, wat voor haar een goed uitdrukkingsmateriaal is gebleken. Als een werk of een idee erom vraagt, pakt ze ook andere materialen en technieken op, ook als dat buiten haar comfortzone is. Zoals nu voor deze tentoonstelling, keramiek. Deze Hoeksche Waardse kunstenaar heeft haar roots in de Bommelerwaard, in Gelderland. Ingrid is dus van ‘tussen de rivieren’. De Maas lag in haar achtertuin, immer aanwezig. Ze heeft veel met de rivier meegemaakt. Soms was het als haar speeltuin. Een andere keer stond dat water van diezelfde Maas tot 2 cm onder de dijk, en werden hele dorpen geëvacueerd. Eén ding is duidelijk; water zit in haar DNA. De uitnodiging om deel te nemen aan één van de twee tentoonstellingen in het museum Hoeksche Waard, naar aanleiding van de Sint Elisabethsvloed in 1421 was dus zeker een welkome. Zij toont bestaand beeldend en schrijvend werk wat precies in het thema valt, evenals nieuw werk. Voor Ingrid is het een belevenis haar werk interactie te zien aangaan met elkaar en met het werk van mede-exposanten Gerard Bogaerds en Dis Groenhoff. Dis Groenhoff, geboren en getogen Hoeksche Waardse, heeft haar expressie gevonden in textiel en in keramiek. Textiel heeft al van jongs af aan haar belangstelling, en ze heeft zich gespecialiseerd in verschillende technieken. Dat vindt zijn weg in kunst én in mode, zo maakt zij bijvoorbeeld haar kleurrijke kleding zelf. Nadat zij toevalligerwijs in aanraking kwam met keramiek, is zij zich daar meteen in gaan specialiseren. Nu biedt het combineren van deze twee verschillende ambachten haar uitdagingen en verrassingen. Het werken met het verschil in structuur en textuur van de beide materialen biedt haar ideeën een thuis in bijzonder werk. De laatste jaren maakt ze veel werk waar ze een emotionele binding mee heeft; haar verleden, maatschappelijke problemen en de toekomst bijvoorbeeld. Ook het thema afscheid en herdenking is actueel in haar werk. Ze maakt urnen, lijkwades en herdenkingsbeelden, waarin persoonlijke herinneringen verwerkt worden. Ook de tegenstellingen in de aard van water kunnen haar enorm boeien. Water geeft en neemt leven. Water kan zacht en lieflijk kabbelen maar ook met een vernietigende kracht beuken en verwoesten. Water druppelt en stroomt, en neemt in stromingen van alles mee. Dat vind je terug in haar werk, wat ze voor deze tentoonstelling ‘Drie Strooomen’ gemaakt heeft.

‘Opa wat is dit? Ook een antieke scherf? De kleindochter heeft een zoetwatermossel op het land gevonden. Waarschijnlijk verplaatst door een meeuw. Samen bewonderen ze de schelp’ Je verwacht het misschien niet, maar ben je opgegroeid in de Hoeksche Waard, dan speelt water (Haringvliet, Spui, Maas), boten, schelpen (zoetwatermossel) gegarandeerd een rol. Ben je dan ook nog eens de zoon van een timmerman, dan hoort hout hier ook bij. En staat je atelier al ruim 30 jaar grenzend aan een stuk akkerland en een slootje, is ‘natuur’ uiteraard niet weg te denken. Je hoeft dus niet gek op te kijken dat in het werk van Gerard Bogaerds (Numansdorp, 1947) deze kenmerken allemaal terugkomen. Bovenstaande met een beetje humor door elkaar gehusseld in zijn kunstenaarsbloed, geeft een mooie draai aan al zijn werk. In zijn 3-dimensionale schepen, 2-dimensionale bootjes en watertjes, zie je het allemaal terug. En zelfs de zoetwatermossel ontbreekt niet. Over meewerken aan een van de exposities met het thema ‘Water’ in het Museum Hoeksche Waard hoefde hij dus niet lang na te denken. En als dat dan ook nog in samenwerking met twee andere Hoeksche Waardse kunstenaars kan in de tentoonstelling ‘Drie Strooomen’, dan is het gewoon een feestje.

Voor u als kunstliefhebber, vergeet niet even van dit feestje te gaan genieten. monument ‘Moeder’.







55 weergaven0 opmerkingen
bottom of page